Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
HERE COMES SECONDARY NAVIGATION

vanaf 15 jaar

Woord voor volwassenen

Heeft het altijd al gekriebeld om op de planken te staan? Hou je van spelen met taal? Ook als volwassene kan je de stap zetten naar het woordpodium. Ga in de schoenen staan van een personage in een toneelstuk, vertel een verhaal voor publiek, schrijf die roman die klaar zit in je hoofd of uit je persoonlijkheid en creativiteit in een eigen gecreëerde performance.

3de graad

Als volwassene start je in de 3de graad, en heb je keuze tussen de opties speltheater en spreken en vertellen. Je volgt gedurende 3 jaar 2 uur in de week les.
 

  • Speltheater

Hier krijg je telkens nieuwe uitdagingen: improviseren, een spanningsboog maken, fantaseren, het authentiek vertolken van emoties, je eigen grenzen verkennen en verleggen, omgaan met de regels en gebruiken van de podiumkunsten, het ontdekken van het spelplezier en dat doorgeven aan je tegenspelers en aan je publiek.

Je volgt 2 uur per week les:

Dramastudio
1 uur/week

Stemtechniek, stemexpressie en fysieke expressie staan hier centraal. Via klankimprovisatie, tekstmateriaal, spreekopdrachten en bewegingsoefeningen verken je de expressieve mogelijkheden van jouw stem en lichaam. 

Speltheater
1 uur/week

Verzin en speel verschillende situaties en scènes vanuit improvisatie en samenspel. Je duikt in een bad vol zintuigen en emoties. De motor is telkens jouw spelplezier en energie. 

 

  • Spreken en vertellen

Je volgt 2 uur per week les:

Woordstudio
1 uur/week

Ontdek de wondere wereld van de taal! We vertrekken vanuit de juiste techniek van het spreken (ademhaling en uitspraak) en passen de correcte praktijk toe in verschillende voorleesteksten en verteloefeningen. Je krijgt tips en uitdagingen op jouw maat, maar via het contact met je medeleerlingen leer je ook gericht luisteren en kijken naar de ander. 

Spreken en vertellen
1 uur/week

Hier leer je hoe je op een ongedwongen manier voor een groep mensen het woord kan nemen. We gaan samen met jou op zoek naar jouw persoonlijke stijl om een overtuiging te delen met de omgeving. We werken aan vorm en inhoud, taalzuiverheid, spreektechnieken, lichaamstaal en concentratie en verkennen de verschillende spreekdomeinen: het debat, de speech, het interview, de improvisatie, het verhaal, … 

 

4de graad

Na het afronden van de 3de graad start je in de 4de graad. Je hebt er heel wat mogelijkheden! Zet je graag een rol neer op de planken? Wil je het publiek ontroeren? Dan zijn de opties binnen Vertolkend Acteur misschien jouw ding! Creëer je liever je eigen voorstelling, dan kan je je ei kwijt binnen de opties van Creërend Acteur. Zit je liever zelf in de regisseursstoel, dan is Regie vast de ideale match!

De vierde graad neemt 4 jaar in beslag waarin je 2 uur per week les volgt.

  • Creërend acteur

Binnen deze richting kan je kiezen uit twee opties: spreek- en verteltheater of performance.

Spreek- en verteltheater

Spreken en presenteren
1 uur/week

Vervolmaak je vaardigheden van het vak Spreken en Vertellen uit de 3de graad. Spreken voor een groep levert na deze opleiding geen problemen meer op!

Dramalab
1 uur /week - projectvorm

We ontwikkelen oog voor het werk van andere theaterspelers. Samen snuiven we de sfeer op in het cultureel centrum. We gaan op zoek naar grappige, ontroerende, spannende, spectaculaire, ... voorstellingen. Tijdens de lessen volgt een kritische nabeschouwing over de theaterervaringen en maken we een reis door het rijke repertoire en de boeiende geschiedenis van het theater.

 

Performance

Spel
1 uur/week

Zoek je een manier om je ei kwijt te raken op scène? Heb je goesting om zelf te creëren, solo of samen? Met of zonder taal, met of zonder beweging? Dan is performancetheater jouw beste keuze. Wat wij samen maken, gaat van cabaret over stand-up comedy en kleinkunst tot het maken van een video- of geluidsinstallatie. We vertrekken vanuit jouw eigenheid.

Dramalab
1 uur /week - projectvorm

We ontwikkelen oog voor het werk van andere theaterspelers. Samen snuiven we de sfeer op in het cultureel centrum. We gaan op zoek naar grappige, ontroerende, spannende, spectaculaire, ... voorstellingen. Tijdens de lessen volgt een kritische nabeschouwing over de theaterervaringen en maken we een reis door het rijke repertoire en de boeiende geschiedenis van het theater.

 

  • Vertolkend acteur

Ook hier zijn er twee mogelijkheden: speltheater en verteltheater.

Speltheater

Theater
1 uur/week

Personages worden vanuit de eigen fantasiewereld of vanuit bestaande theaterliteratuur gecreëerd. Je verdiept je in de historische en psychische context van een stuk en in de rolbiografie van je personage. Je maakt kennis met verschillende genres en auteurs, analyseert teksten en zoekt naar subteksten. Elk jaar speel je voor publiek en op het einde van de opleiding speel je een integraal stuk in een schouwburg of op locatie. Het spelplezier en zelfvertrouwen worden steeds groter!

Dramalab
1 uur /week - projectvorm

We ontwikkelen oog voor het werk van andere theaterspelers. Samen snuiven we de sfeer op in het cultureel centrum. We gaan op zoek naar grappige, ontroerende, spannende, spectaculaire, ... voorstellingen. Tijdens de lessen volgt een kritische nabeschouwing over de theaterervaringen en maken we een reis door het rijke repertoire en de boeiende geschiedenis van het theater.

 

Verteltheater

Verteltheater-stemregie
1 uur/week

In de lessen Verteltheater-Stemregie (voorheen Voordracht) gaan we op zoek naar hoe we verschillende literaire genres (poëzie, monologen, sprookjes, fragmenten uit romans, …) tot leven kunnen brengen. We praten en discussiëren over inhoud en vorm. Tempo, timing, stemgebruik, intonatie, volume en spanning hebben geen geheimen meer voor jou. Via verbeelding en emotie kom je tot een zeer persoonlijk resultaat. Wie weet wil je zelf ook wel eens in de pen kruipen? Je werkt, samen met je medeleerlingen en leerkracht, naar een uitdagend en krachtig toonmoment toe. 

Dramalab
1 uur /week - projectvorm

We ontwikkelen oog voor het werk van andere theaterspelers. Samen snuiven we de sfeer op in het cultureel centrum. We gaan op zoek naar grappige, ontroerende, spannende, spectaculaire, ... voorstellingen. Tijdens de lessen volgt een kritische nabeschouwing over de theaterervaringen en maken we een reis door het rijke repertoire en de boeiende geschiedenis van het theater.
 

  • Regie

Ben je een gepassioneerd toneelspeler maar lonkt ook die regiestoel?
Ben je meer een theatermaker dan enkel maar -speler?
Zin om praktische handvaten aangereikt te krijgen om een groep spelers te enthousiasmeren en mee te nemen in jouw creatieve theaterspinsels?
Goesting om je eigen theatertaal te creëeren, zowel in het analyseren van teksten en voorstellingen als in je eigen enscenering van een stuk?

Heb je toneel gevolgd in het DKO, heb je al heel wat speelervaring of wil je je regiepraktijk verder verdiepen?
Schrijf je dan nu in voor het oriëntatiegesprek via info@staproeselare.be.

Drie jaar lang word je ondergedompeld in alle facetten van de regie. Via workshops en 2 masterclasses (tekstanalyse, dramaturgie, belichting en geluid, kostumering, decor,…), het gratis bijwonen en analyseren van 3 voorstellingen in De Spil, gesprekken met professionele regisseurs en intense sessies acteursregie, ... ontwikkel je een eigen signatuur in een volledig zelf gemaakte theatervoorstelling.Je wordt drie jaar lang opgevolgd en begeleid door dezelfde professionele coach.

Sinds 2020 is dat Tom Ternest. 

Tom Ternest (°Roeselare) werd in het theater grootgebracht door straffe madammen. In de Acadamie Kunsthumaniora  Brugge (richting woordkunst-drama) was Inge Schaillée zijn lerares drama. Tijdens zijn STAP-parcours werd hij geïnspireerd door Martine Geerinckx tijdens de toneellessen, naast zijn muzikale opleiding. In het hoger onderwijs werd hij helemaal opgekweekt op het conservatorium Antwerpen, richting Toneel Dora van der Groen, waar hij nog les kreeg van deze grande dame zelf.

Sinds zijn afstuderen in 2003 speelt hij in zeer diverse theater- en televisieprojecten. Hij was medeoprichter van theatermakery Het Eenzame Westen waarbij hij speelt, regisseert en ondertussen de algemene artistieke coördinatie op zich neemt. Zijn vele regies, voor zowel professionele als liefhebbersgroepen, variëren van intieme vertellingen tot groots opgezette participatieve en sociaal-artistieke theatervoorstellingen, zowel in de reguliere schouwburg als op bijzondere locaties. En nu staat hij te popelen om zijn ondertussen vergaarde ervaring en kennis met jou te delen!

Spelcoaching & dramaturgie
1 uur/week - In samenspraak met de leerlingen wordt een lesdag gekozen.