Ensembles JPR
Droom je ervan om in een band te spelen? Dan ben je van harte welkom in de lessen groepsmusiceren in de optie jazz-pop-rock. Heel diverse genres komen aan bod, o.a. pop, rock, jazz, funk, latin en blues. In de lessen MCV en instrument krijg je de nodige ondersteuning om in de lessen groepsmusiceren zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Eigen inbreng is een sterke troef. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in groep te werken aan een eigen nummer en dat uit te voeren tijdens een concert. Ook een eenvoudige geluids- of video-opname behoort tot de mogelijkheden.
Een ensemble in de les groepsmusiceren heeft een gemiddelde groepsgrootte van 8 leerlingen: één of twee zangers, enkele blazers, gitaar, piano, basgitaar (of contrabas) en drums. Afhankelijk van je mogelijkheden en voorkeuren kan je in de groep verschillende rollen op je nemen. Zo kan je op de voorgrond treden als solist tijdens een improvisatie. Of misschien gaat je voorkeur eerder uit naar een dienende rol als begeleider, wat uiteraard niet minder belangrijk is. Leerlingen die in de tweede graad les volgen en hun instrument voldoende beheersen, kunnen aansluiten bij de Small Star Band XL of de Small Star Band (gevorderde leerlingen).
Het repertoire dat aan bod komt is heel gevarieerd, en de stukkenkeuze wordt bepaald in onderlinge samenspraak. Meestal wordt een evenwicht gezocht tussen hits van het moment en tijdloze standards uit de pop- en jazzgeschiedenis. Vaak is de bladmuziek volledig uitgeschreven, maar soms werken we ook met een ‘leadsheet’. Dat is een partij die alleen de basisgegevens van een compositie bevat. De vorm waarin het stuk uitgevoerd wordt komt dan in overleg tot stand: we zoeken een passende inleiding, kiezen een tempo, veranderen eventueel de stijl en voegen er misschien ook improvisatie aan toe.
Afhankelijk van het repertoire proberen we ook de klankkeuze te variëren. Zo staan naast een vleugelpiano en een akoestische piano verschillende stagepiano’s en synthesizers tot onze beschikking, en hebben gitaristen de mogelijkheid om te spelen met effectpedalen. Omgaan met elektronica maakt trouwens deel uit van het leerproces. Zangers en blazers maken tijdens een optreden vaak gebruik van een microfoon. Voor hen is het dus zinvol om te weten hoe ze de geluidsversterking moeten bedienen. Daarnaast leert iedereen ook omgaan met monitors, kleine speakers die we op een groot podium nodig hebben om onszelf en de anderen beter te horen. Als we een concert op verplaatsing spelen, doen we samen de podiumopbouw, zodat iedereen stap voor stap leert wat de functie is van elke component in het geheel.
De jongerenensembles in de 3e graad (leeftijd 12-15 jaar) gaan elk jaar op weekend. Het hoeft wellicht niet gezegd dat dit supergezellig is! Twee dagen samen musiceren, afgewisseld met spelmomenten. En ter afsluiting een concertje om aan je familie en vrienden te laten horen welk podiumbeest je ondertussen geworden bent. ;-)
In het kader van groepsmusiceren hoor je ook wel eens de term ‘combo’. Dat is een klein jazzensemble. Het is een zalige vorm van musiceren als je houdt van direct contact met je medemuzikanten, maar om dezelfde reden kan het bij momenten ook zeer uitdagend zijn. Een vaak voorkomende groepsgrootte is die met vier muzikanten. Dit noemen we een kwartet. In deze bezetting zijn de rollen doorgaans verdeeld als volgt:
1. zang of melodie-instrument (bv. trompet, saxofoon, fluit of klarinet)
2. akkoordinstrument (piano, gitaar, accordeon of vibrafoon)
3. bas (contrabas of basgitaar)
4. slagwerk (drums of percussie)
Een klein jazzensemble krijgt vaak de naam van de bandleider. Ga alvast maar dromen, en probeer eens uit of je in de wieg gelegd bent om uit te groeien tot de leider van een jazzkwartet met de volgende aankondiging: “Dames en heren, graag uw applaus voor het [voornaam] [achternaam]-kwartet!” Of misschien ga je wel internationaal, en dan klinkt het zo: “Ladies and gentlemen, let’s have a big hand for the [First Name] [Last Name] Quartet!”