Hoe?Zo!
Performance X Muziekproductie
FOTO & VIDEO Je zag ze vast al verschijnen op onze website en socials: de fantastische videoclips van onze leerlingen Performance! Maar hoe gaat zo'n videoclip maken nu juist in zijn werk? Leerkracht Silke Gerinckx legt uit.
Van begin tot eind: de performance videoclips
In het vak Performance werken we elk jaar rond het maken van een eigen lied. We laten ons inspireren door de Gentse band Kenji Minogue (2012–2018), een electro-trash-popduo dat bekend stond om hun absurde teksten en videoclips. Hun nummers gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen: van Nom Nom Nom (over vlees dat lekker is) tot Dieren Gaan Dood (een grappige, maar eerlijke song over het feit dat dieren uiteindelijk sterven), en zelfs over actuele thema’s zoals de Gazastrook of iets alledaags als een veranda. Altijd absurd, altijd humoristisch.
Die stijl nemen wij mee als leidraad. De leerlingen bekijken eerst videoclips en teksten: waar schrijven zij over, welke personages spelen ze, hoe zien ze eruit, welke sfeer willen ze neerzetten? Daarna gaan ze zelf aan de slag.
Iedere leerling kiest een thema en schrijft alvast enkele zinnen, strofen of rijmpjes. Ze denken ook na over absurde elementen, en hoe een bijhorend personage of kostuum eruit zou zien. Vervolgens pitcht iedereen zijn idee en titel. Als groep stemmen we en beslissen we welk thema we uitwerken.
Daarna gaan we samen schrijven: strofen bedenken, teksten vergelijken, kijken naar ritme en rijm, en nadenken of er herkenbare elementen in zitten. Want dat is belangrijk: het moet grappig en herkenbaar zijn, zodat het bij iedereen blijft hangen.
Naast de tekst werken we ook het visuele luik uit. We denken na over de personages en hun kostuums, welke locaties geschikt zijn om te filmen en welke materialen we nodig hebben. Zo groeit er stap voor stap een idee voor een videoclip.
De zang en muziek doen we in samenwerking met de productieklas van Bert Lietaert. Wij nemen eerst de stemmen op in de les en sturen die naar hen. Bert en zijn studenten maken er een volwaardige soundtrack van, compleet met muziek en afwerking. Daarna gaan we samen aan de slag: ze leren het lied zingen in het juiste ritme, oefenen de timing en trekken naar de studio om alles in te zingen. Enkele weken later krijgen we het eindresultaat: ons eigen lied!
Vervolgens begint het filmen. We koppelen de teksten aan scènes, verdelen de rollen en filmen alle beelden die nodig zijn. Het monteren doe ik als leerkracht zelf, om alles netjes samen te brengen tot een afgewerkte videoclip.
Het resultaat? Een fijne samenwerking waar leerlingen van begin tot eind hun creativiteit in kwijt kunnen: van het bedenken van een absurde tekst tot het spelen van een zelfverzonnen personage in een videoclip.
Om met de woorden van Sarah Vandeursen af te sluiten: “Bedankt om onze legacy verder te zetten.”