Woord
traject A
je bent
6 of 7 jaar
1ste graad (A)

Op specifieke locaties is er de mogelijkheid om domeinoverschrijdend te starten samen met de richting muziek.

je kan domeinoverschrijdende initiatie volgen in:
je bent tussen
8 en 15 jaar
woord 2.1, 2.2, 2.3, 2.4

Je start in het eerste jaar van de 2de graad.
Er is slechts 1 vak:

In deze lessen zet je je eerste stappen in het toneelspelen en leer je correct spreken. Jouw levendige fantasie is hier meer dan welkom, we gaan er meteen mee aan de slag! Deze lessen zijn gevuld met plezierige uitspraakoefeningen, fijne vertelmomenten en leuke rollenspelen. Je werkt naar een toonmoment toe! Smeer die stembanden maar!

Ben je tussen 9 en 12 jaar, dan kan je instromen op leeftijd. Neem contact op voor meer informatie. Start je tussen 12 en 15 jaar, dan zal op basis van een intakegesprek en meting van competenties bepaald worden waar je kan instromen.
je kan de richting Woordkunst - drama volgen in:

traject B

je bent 15 jaar
of ouder

Wanneer je 15 jaar of ouder bent start je in de 3de graad

Woordkunst derde graad
Alt
Alt
Optie dramalab vierde graad
Woordkunst derde graad
dramalab derde graad

enkel in traject A

Jongeren volgen in de derde graad de optie woordkunst-drama. Door oefeningen in improvisatie, stemgebruik en acteertechniek leer je jouw verhaal geloofwaardig en expressief neer te zetten op het podium. Allerlei verschillende teksten komen aan bod: gedichten, kortverhalen, toneelstukken, … Kortom, je krijgt hier de basis van spreken, toneelspelen en vertellen.

enkel in traject B
Hier start je als (jong-)volwassene. Je kan kiezen voor de opleiding ’speltheater’ of ’spreken en vertellen’.

Hier krijg je telkens nieuwe uitdagingen: improviseren, een spanningsboog maken, fantaseren, het authentiek vertolken van emoties, je eigen grenzen verkennen en verleggen, omgaan met de regels en gebruiken van de podiumkunsten, het ontdekken van het spelplezier en dat doorgeven aan je tegenspelers en aan je publiek.

In Speltheater creëer je personages vanuit je eigen fantasiewereld of vanuit de bestaande toneelliteratuur. Je maakt kennis met verschillende genres en auteurs en verdiept je in de historische en psychologische context van een stuk en je personage.

De optie spreken en vertellen bestaat uit de vakken Woordstudio en Spreken en Vertellen.

In Woordstudio ontdekken we samen de wondere wereld van de taal! We analyseren sprookjes, gedichten, verhalen, ... en brengen dit op speelse wijze op de planken. We nemen jouw persoonlijkheid als basis en werken samen met de groep naar een magisch toonmoment.

Bij Spreken en Vertellen leer je hoe je op een ongedwongen manier voor een groep mensen het woord kan nemen. We gaan samen met jou op zoek naar jouw persoonlijke stijl om een overtuiging te delen met de omgeving. We werken aan vorm en inhoud, taalzuiverheid, spreektechnieken, lichaamstaal en concentratie en verkennen de verschillende spreekdomeinen: het debat, de speech, het interview, de improvisatie, het verhaal, …

Optie dramalab vierde graad
dramalab vierde graad
(a+b)

creërend

Als je graag je eigen voorstelling wil creëren, dan kan je je ei kwijt binnen de opties van creërend acteur. Je volgt het vak Dramalab en een van de volgende opties:

Je volgt hier de vakken Dramalab en Spreken en Presenteren.

In het vak Spreken en Presenteren vervolmaak je je vaardigheden van het vak Spreken en Vertellen in de 3de graad. Spreken voor een groep levert na deze opleiding geen problemen meer op!

Zoek je een manier om je ei kwijt te geraken op scène? Heb je goesting om zelf te creëren, solo of samen? Met of zonder taal, met of zonder beweging?

Dan biedt STAP je ‘performancetheater’ aan. Wat wij samen maken gaat van cabaret over stand-up comedy en kleinkunst tot het maken van een video- of geluidsinstallatie.

We vertrekken vanuit jouw eigenheid.

vertolkend

Zet je graag een rol neer op de planken? Wil je het publiek ontroeren? Dan zijn de opties binnen Vertolkend acteur misschien jouw ding! Je volgt het vak Dramalab, aangevuld door een van deze opties:

Personages worden vanuit de eigen fantasiewereld of vanuit bestaande theaterliteratuur gecreëerd. Je verdiept je in de historische en psychische context van een stuk en in de rolbiografische gegevens van je personage. Je maakt kennis met verschillende genres en auteurs, analyseert teksten en zoekt naar subteksten. Elk jaar speel je voor publiek en op het einde van de opleiding speel je een integraal stuk in een schouwburg of op locatie. Je ontroert en beroert je publiek. Het spelplezier en zelfvertrouwen worden steeds groter!

In de lessen Verteltheater-Stemregie (voorheen Voordracht) gaan we op zoek naar hoe we gedichten tot leven kunnen brengen. Tempo, timing, stemgebruik, intonatie, volume en spanning hebben geen geheimen meer voor jou.

Woord specialisatie

theaterregisseur

Wie graag zelf in de regisseursstoel zit, vindt bij Regie vast de ideale match!

Ben je een amateurspeler met regieambities? Ben je een leerkracht die een toolkit wil hebben bij het maken van toneel in de klas of van een schoolvoorstelling? Wil je zelfstandig creatieve processen omzetten in een voorstelling? Ben je artistiek? Ben je stressbestendig? Werk je graag samen? Heb je organisatietalent en coördineer je graag?

Bij STAP kan je een regieopleiding volgen! Je krijgt workshops (belichting en/of geluid, kostumering, decor,...), je analyseert toneelteksten, je voert gesprekken met professionele regisseurs, enz… Kortom je duikt in de regiepraktijk! In het eerste jaar krijg je een scherper beeld op het begrip “regisseren”. In het tweede jaar gaan we op zoek naar je eigen drijfveren en fascinaties als regisseur. In het derde jaar regisseer je zelf een voorstelling.

woord specialisatie

Voor afstudeerders uit de hogere graad woord bij wie het kriebelt om in de theaterwereld te blijven is er De Compagnie! Dit gezelschap hoort bij een kortlopende voortgezette opleiding woordkunst-drama van twee jaar, en heeft een afdeling in Roeselare en Kortemark: Compagnie R en Compagnie K. 

Compagnie R staat onder leiding van Martine Geerinckx, Compagnie K wordt geleid door Veerle Holsteyns.

 

Kun je niet zonder een schriftje om je gedachten in neer te krabbelen? Bewaar je de mooie zinnen die je ergens leest? Ben je een dichter, rollen de woorden als poëzie uit je pen? Of droom je eerder van je naam op de kaft van een lijvige roman?